À propos du Carnaval Biarnés : Édition 2023

ÉDITO VERSION OCCITANE (en français plus bas)


Augan, que cau aver bonbohet tau Carnaval Biarnés !

Après un carnaval estivau en 2022, Carnaval que torna e qu'ac va tot bohar suu son passatge !

La clica de Carnaval que s'avèva desbrombat a qué semblava l'ivèrn bearnés tant las darrèras annadas qu'èran estadas perturbadas.

Mes pr'aquò qu'ei agradiva aquesta sason entaus carnavalèrs, prenem-tots un desguisament caud e endavant entà bohar un darrèr còp abans lo terrible periòde qui anóncia Quaresma !

Qu'ei aquí, quiò ! Hèra amagat, que ròda, n'ac podem pas deishar ganhar dus ans de reng. A tròp voler recéber deus elògis be se n'a perdut l'alet ! Alet, Sent Pançard que n'a e despuish Aragon que va copar lo son enemic, com lo lop a bohat l'ostau deus tres petits pòrcs. Quarèsma ne pòt pas demorar lo rei de la hèsta, qu'ei ua anomalia, ua de la qui’vs balha lo bohabrac.

Lo conselh d'administracion de l'associacion Carnaval Pantalonada qu'ei tant urós de partir cercar lo rei de Carnaval en Aragon, de’u córrer au darrèr entà'u tornar per fòrça en Bearn, que n'a lo bohet qui s'embala... Respirar l'aire fresc aragonés, quau bonaür !

PUNT INFÒ : Quaresma qu'a decidit de lançar ua tempèsta de nèu deu costat aragonés entà ralentir los bearnés en cèrcas de Pançard. Aqueth darrèr, picat au viu, qu'a decidit d'emplegar los mejans grans, eslissadera, esquí, tot qu'ei bon entà miar batalha contra Quaresma ! Pançard que boha lo caud quan Quaresma hè s'abàter un vent glaciau suus Pirenèus...

Qu'ei estat dur pr'aquò de's tornar hicar dens lo banh, de balhar a la nosta associacion un alet navèth. Las annadas COVID que son passadas per aquí e la nosta associacion qu'a avut mau a tornar partir, ua punhadeta qu'a resistit e que ns'èm tornats lançar dens l'aventura carnavalesca qui ne's podèva pas arrestar atau. Un segond alet qu'ei estat necessari. Qu'avem entà aquò l'ajuda e lo supòrt tecnic de Ciutat e deus sons membres residents. La maquina Carnaval n'ei pas vent ! Qu'exigeish qualitat, holia, que deu produsir bonaür, momentòts de non pas desbrombar, que deu gardar lo cap, non pas jamei se separar de la lenga e la cultura occitana, las portar haut ! Qu'avem donc, amassa, relhevat aqueth desfís, que ns'èm revirats las manjas e b'avem organizat aqueth gaujós rambalh !

Carnaval Biarnés qu'ei lo 21 de genèr de 2023 a Ansó (Aragon), lo 31 de genèr de 2023 a Lescar (candelèra), lo 2 de heurèr de 2023 a Pau entau Carnaval escòlas, lo 4 de heurèr de 2023 a Auloron e fin finau lo flòc finau, deu 16 de heurèr de 2023 au 19 de heurèr de 2023 a Pau. Alavetz, aquò be'vs copa lo bohet ? E n'avetz pas enqüèra arren vist, pr'amor que Carnaval 2023 que serà a copar l'alet.

Carnaval n’ei pas sonque un alet ivernau mes en aqueth alet que s’estuja ua beròja e grana aventura e qu'èm fièrs de la partatjar dab l'ensemble deus Bearnés !

 

 


 

Cette année, il faut avoir du souffle au Carnaval Biarnés !

Après un carnaval estival en 2022, Carnaval revient et va tout souffler sur son passage !

La clica de Carnaval avait oublié à quoi ressemblait l’hiver béarnais tant les dernières années ont été perturbées.

Mais pourtant, qu’elle est agréable cette saison pour les carnavaliers, prenons-tous un déguisement chaud et en avant pour souffler une dernière fois avant la terrible période qu’annonce Quarèsma !

Il est là, oui ! Bien caché, il rôde, nous ne pouvons pas le laisser gagner deux ans de suite. A trop vouloir recevoir des éloges il en a perdu le souffle ! Du souffle, Sent Pançard en a et depuis l’Aragon il va briser son ennemi, comme le loup a soufflé la maison des trois petits cochons. Quaresma ne peut pas rester le roi de la fête, c’est une anomalie, une de celles qui vous laisse le souffle court.

Le conseil d’administration de l’association Carnaval Pantalonada est tellement heureux de partir chercher le roi de Carnaval en Aragon, de lui courrir derrière pour le ramener par force en Béarn, que son souffle s’emballe... Respirer l’air frais aragonais, quel bonheur !

POINT INFO : Quaresma a décidé de lancer une tempête de neige du côté aragonais pour ralentir les béarnais en quête de Pançard. Ce dernier piqué au vif, a decidé d’employer les grands moyens, luge, ski, tout est bon pour mener bataille contre Quaresma ! Pançard souffle le chaud quand Quaresma fait s’abattre un vent glacial sur les Pyrénées...

Il a été dur pourtant de se remettre dans le bain, de donner à notre association un nouveau souffle. Les années COVID sont passées par là et notre association a eu du mal à repartir, une petite poignée nous avons résisté et nous nous sommes relancés dans l’aventure carnavalesque qui ne pouvait pas s’arrêter ainsi. Un second souffle a été nécéssaire. Nous avons pour cela l’aide et l’appui technique de Ciutat et de ses membres résidents. La machine Carnaval ce n’est pas du vent ! Elle exige de la qualité, de la folie, elle doit produire du bonheur, des instants inoubliables, elle doit garder le cap, ne jamais se séparer de la langue et la culture occitane, les porter haut ! Nous avons donc, ensemble, relevé ce défi, nous nous sommes retroussés les manches et nous avons organisé ce joyeux bazar !

Carnaval Biarnés c’est le 21 janvier 2023 à Ansó (Aragon), le 31 janvier 2023 à Lescar (candelèra), le 02 février 2023 à Pau pour le Carnaval escòlas, le 4 février 2023 à Oloron et enfin le bouquet final, du 16 février 2023 au 19 février 2023 à Pau. Alors, cela vous coupe le souffle ? Et vous n’avez encore rien vu, car Carnaval 2023 sera à couper le souffle.

Carnaval n’est qu’un souffle hivernal mais dans ce souffle se cache une belle et grande aventure et nous sommes fiers de la partager avec l’ensemble des Béarnais !


 

Le Carnaval Biarnés, un des cinq plus grands carnavals de France métropolitaine

existe depuis plus de 35 ans. Il se fait tous les ans à Pau (64) et ses festivités s’étalent sur plusieurs jours. Carnaval est une fête populaire qui fait sens dans le monde entier mais qui se décline dans chaque endroit avec ses singularités. C’est le cas du Carnaval pyrénéen avec son panthéon, sa liturgie, ses lieux.

Son panthéon avec le roi Sent Pançard, son épouse Carronha, Quarèsma (Carême), les ours, les gendarmes...

Sa liturgie et ses lieux avec la chasse à l’ours dans le centre historique, la Sèga (entrée de Carnaval dans la ville), la remise des clefs sur la Place royale, le procès devant le Tribunal et la crémation. Cette identité forte est un trésor commun mais c’est surtout un point de départ : pour que vive cette identité, il faut la confronter aux autres cultures et champs artistiques.

La culture béarnaise ne doit pas être gardée dans le formol, elle est un creuset culturel et un espace dynamique au service du vivre-ensemble.

 

Lo Carnaval Biarnés, qu’ei un deus cinc màgers carnavals de França metropolitana.

Qu’existeish despuish 35 ans. Que’s debana cada an a Pau (64) e las soas festivitats que s’estiran un sarròt de dias. Carnaval qu’ei ua hèsta populara qui hè sens capvath lo monde sancèr, mes qui’s desteca en cada endret dab las soas singularitats. Qu’ei lo cas deu Carnaval pirenenc dab lo son panteon, la soa liturgia, los sons lòcs.

Lo son panteon que’s compausa deu rei Sent Pançard, la soa hemna, Carronha, Quarèsma, los Ors, los Gendarmas, etc.

La soa liturgia e los sons lòcs, dab la caça de l’ors en lo còr de vila, la Sèga (arrecotida de Carnaval en la vila), remesa de las claus de la vila a la Plaça Reiau, lo procès davant lo Tribunau e la cremacion. Aquera hòrta identitat qu’ei un tresaur comun, mes qu’ei mei que mei un punt de partir : tà que visca aquera identitat, que cau que s’acare a las autas culturas e camps artistics.

La cultura bearnesa ne la cau pas botar en lo formòu, qu’ei lo crusòu culturau e un espaci dinamic au servici deu víver-amassas.